درمان سینوزیت و اندوسکپی بینی

درمان سینوزیت، درمان و معرفی پزشکان جراح بینی و اندوسکپی سینوس

درمان سینوزیت و اندوسکپی بینی

درمان سینوزیت، درمان و معرفی پزشکان جراح بینی و اندوسکپی سینوس

در این وبلاگ به شرح معرفی و روش های درمانی سینوزیت و بیماری ها تنفسی و جراحی سینوس و مشکلات سینوزیت خواهم پرداخت.
برخی از پست های این وبلاگ صرفاً شرح حال نویسی واقعی از زبان بیمار با برخورد با پزشکان و بیمارستان و پرسنل در حین درمان بوده و ارزش قانونی و علمی ندارد.

آخرین نظرات
  • ۳ فروردين ۰۲، ۰۹:۰۳ - مجید
    سلام

۲ مطلب در تیر ۱۳۹۶ ثبت شده است

سینوس‌ها حفره‌های مملو از هوا در استخوان‌های جمجمه و صورت هستند. هر عاملی مانند موکوس یا عفونت که موجب پر شدن و گرفتگی آن‌ها شود، موجب بروز عارضه سینوزیت می‌شود.


بسیاری از ما تا زمانی که تجربه زجرآور درد شدید زیر گونه و اطراف ابروها، همراه با سردرد و گرفتگی بینی ناشی از مسدود شدن سینوس ها سراغمان نیاید، از وجود این حفره ها آگاه نمی‌شویم.

عفونت سینوس یا سینوزیت می تواند در هر سن و سالی سراغ افراد بیاید. در اغلب موارد، عفونت های سینوسی را می توان با داروهای خانگی درمان کرد اما نباید از این بیماری غفلت کرد زیرا این کار می تواند عوارض جدی به همراه داشته باشد.

چرا سینوزیت سراغمان می آید؟
عفونت سینوس ها معمولا به علت حمله یک ویروس رخ می دهد. البته باکتری یا قارچ ها هم می توانند عامل این بیماری باشند. یک سرماخوردگی ساده می تواند باعث تورم و التهاب سینوس و در نهایت تجمع خلط و مسدود شدن سینوس ها شود.

علاوه بر موارد فوق، عفونت سینوسی می تواند به دلایلی مانند آلرژی، پولیپ و انحراف تیغه بینی و قرار گرفتن در معرض آلاینده ها و دود سیگار بروز یابد.

  • درمان سینوزیت

دکتر محسن نراقی

این‌ دسته‌ از سینوزیت‌ها در بسیاری‌ از موارد به‌ اشتباه‌تحت‌ درمان‌ آنتی‌بیوتیکی‌ طولانی‌ مدت‌ قرار می‌گیرند وبهبودی‌ پیدا نمی‌کنند.

آسپرژیلوس‌ شایع‌ترین‌ عامل‌ قارچی‌ است‌ که‌ در ایجادسینوزیت‌ نقش‌ دارد. بر حسب‌ تظاهرات‌ بالینی‌ و وضعیت‌ایمنی‌ بیمار، سینوزیت‌های‌ قارچی‌ به‌ دو دسته‌ کلی‌ مهاجم ‌و غیر مهاجم‌ تقسیم‌ می‌شوند. درعفونت‌های‌ قارچی‌ مهاجم‌ در آزمایش‌ آسیب‌شناسی‌ قارچ ‌در بافت‌ مخاطی‌ دیده‌ می‌شود. در انواع‌ غیر مهاجم‌ قارچ ‌فقط در ترشحات‌ داخل‌ سینوس‌ وجود دارد و در مخاط دیده‌ نمی‌شود.

 

علایم‌ بیماری‌ در انواع‌ غیر مهاجم‌ شبیه ‌سینوزیت‌ مزمن‌ است‌. مایستوما شکل شایع سینوزیت قارچی غیرمهاجم است که معمولا با علائم غیر اختصاصی درد موضعی، ترشحات پشت حلق و گرفتگی بینی تظاهر می کند.در سی‌تی‌اسکن‌ معمولا نواحی‌ با دانسیته‌ بالا شبیه کلسیفیکاسیون محدود به یک سینوس ماگزیلاری دیده می شود(تصویر 1).

 

1 Fungus Ball Sinusitis

 

1 Fungus Ball Sinusitis

 

 این توده قارچی فرد را مستعد به عفونت های باکتریال حاد و مکرر سینوس می کند. تخلیه کامل محتویات قارچی، ترجیحا به روش جراحی اندوسکوپیک، تنها اقدام درمانی لازم است. رینوسینوزیت ائوزینوفیلیک قارچی(EFRS) شکل بالینی دیگرسیوزیت قارچی غیر مهاجم است که در آن واکنش های ایمونولوژیک نسبت به تجمع قارچ ها در داخل سینوس ها منجر به آزاد شدن مدیاتورهای التهابی ائوزینوفیل ها می شود. تخریب بافت مخاطی، ایجاد پولیپ و تجمع موکوس غلیظ، پیامد این واکنش های التهابی است. این بیماری معمولا دوطرفه و بهمراه پولیپ های منتشر ومتسع کننده سینوس ها است. در سی تی اسکن نواحی کاملا هتروژن بهمراه اتساع سینوس ها دیده می شود(تصویر2).

 

2 Eosinophilic Fungal Sinusitis

 

2 Eosinophilic Fungal Sinusitis

 

درمان تخلیه تمام پولیپ ها و ترشحات موکوسی حاوی قارچ، ترجیحا به روش جراحی اندوسکوپیک است. استروییدهای سیستمیک و موضعی برای فرونشاندن واکنش های ایمنی نسبت به قارچ ها و پیشگیری از عود تجویز می شود. یک‌ نوع‌ مهاجم‌ که‌ بیش‌تر در افراد دیابتی‌ و افراد با ضعف‌ سیستم‌ ایمنی‌ دیده‌ می‌شود،موکورمایکوزیس نام‌ دارد. این‌ قارچ‌ مهاجم‌ به‌ علت‌ ترمبوز ومسدود کردن‌ عروق‌ موجب‌ نکروز و سیاه‌ شدن‌ مخاط داخل‌بینی‌ می‌شود، به‌ سرعت‌ به‌ طرف‌ داخل‌ جمجمه‌ و کاسه‌چشم‌ گسترش‌ می‌یابد و باعث‌ فلج‌ اعصاب‌ مغزی‌ و درنهایت‌ مرگ‌ می‌گردد. درمان‌ سینوزیت‌قارچی‌ مهاجم دبریدمان جراحی بهمراه داروهای ضدقارچ مانند آمفوتریسین است.

 

کلیه حقوق برای مولف محفوظ است، استفاده بدون مجوز کتبی پیگرد قانونی دارد. 

  • درمان سینوزیت