درمان سینوزیت و اندوسکپی بینی

درمان سینوزیت، درمان و معرفی پزشکان جراح بینی و اندوسکپی سینوس

درمان سینوزیت و اندوسکپی بینی

درمان سینوزیت، درمان و معرفی پزشکان جراح بینی و اندوسکپی سینوس

در این وبلاگ به شرح معرفی و روش های درمانی سینوزیت و بیماری ها تنفسی و جراحی سینوس و مشکلات سینوزیت خواهم پرداخت.
برخی از پست های این وبلاگ صرفاً شرح حال نویسی واقعی از زبان بیمار با برخورد با پزشکان و بیمارستان و پرسنل در حین درمان بوده و ارزش قانونی و علمی ندارد.

آخرین نظرات
  • ۳ فروردين ۰۲، ۰۹:۰۳ - مجید
    سلام

سینوزیت و ۹ روش مقابله با عفونت های سینوسی

سه شنبه, ۱۶ دی ۱۳۹۳، ۰۶:۰۴ ب.ظ

سینوزیت چیست؟

سینوزیت به حالتی گفته میشود که حفره های سینوسی در اطراف چشمان و بینی شما عفونی می شوند و در نتیجه احساس فشار٬ درد و مفدار زیادی موکوس (پوشش مخاطی) سبز یا زرد تولید می کنند. ولی چگونه شما و حدود ۴۰ میلیون انسان دیگر دچار این مشکل شده اید؟

برای درک این مطلب اول باید بدانید که سینوس ها در حالت طبیعی چه کاری انجام می دهند. سینوس ها اطراف بینی مانند یک مرکز تصفیه و کنترل کیفیت هوا عمل می کنند و کار آنها گرم و مرطوب و تصفیه کردن هوایی است که وارد ریه ها خواهد شد. باکتری های وارد شده از طریق تنفس را به دام می اندازند و به وسیله موکوس و مژک ها فیلتر می کنند.

این سیستم کوچک تصفیه هوا ممکن است دچار فساد شود. اگر عاملی جلوی کار مژک ها را بگیرد یا سرما خوردگی  منافذ سینوس را مسدود کند و یا آلرژی باعث تورم پوشش سطحی سینوس شود ممکن است این سیستم از کار بیفتد. هوا مسدود می شود٬ فشار سینوس بالا می رود٬ موکوس راکد می ماند و باکتری ها تکثیر پیدا می کنند. در نتیجه عفونت به وجود آمده و شما دچار سینوزیت می شوید. اگر سینوس شما به طور مرتب بگیرد٬ ممکن است غشای سینوس به طور دائم ضخیم شود و دچار گرفتگی مزمن سینوس در هنگام خواب شوید؛ قبل از اینکه به این مرحله برسید این مقاله به شما می گوید که چه کارهایی را باید برای رفع گرفتگی سینوس  انجام دهید تا درد و فشار ناشی از آن را کاهش داده و جریان آزادانه هوا را دوباره برقرار کنید:

 

از بخور استفاده کنید

رطوبت کلید حفظ حرکت مژک ها٬ روانی موکوس٬ و تخلیه سینوس هاست. اگر دستگاه بخور ندارید٬ یک قابلمه آب داغ درست کنید یک حوله روی سرتان بیندازید و به طوری که حالت خیمه ایجاد شود و بخار های حاصل از آب داغ را از طریق بینی تنفس کنید. این کار را دو بار در روز انجام دهید.

اگر گرفتگی سینوس ها در هنگام روز و زمانی که سر کار هستید اتفاق افتاد٬ یک لیوان چای داغ٬ قهوه و یا سوپ تهیه کنید و دست ها بالای لیوان حلقه کنید و بخار حاصل از آنرا از بینی تنفس کنید. این روش به اثر بخشی استفاده از بخور نیست ولی تقریبا به همان روش عمل می کند.

 

هوای خانه را مرطوب نگه دارید

روشن کردن دستگاه بخار ساز و مرطوب کننده (بخور سرد) در اتاق خواب می تواند راه های بینی و سینوس را از خشک شدن حفظ کند. فقط حتما دستگاه را هر هفته تمیز کنید تا از تکثیر قارچ ها داخل آن جلوگیری شود.

 

هر روز بینی خود را بشویید

برای شستشوی ترشحات کهنه بینی تان از محلول طبیعی ۱ قاشق چای خوری نمک + ۲ فنجان آب جوشیده گرم + یک قاشق چای خوری جوش شیرین استفاده کنید. این محلول را در لیوانی بریزید٬ سرتان را به عقب خم کنید٬ یکی از سوراخ های بینی را با انگشت بگیرید و  محلول را با استفاده از یک قطره چکان در سوراخ دیگر بریزید. سپس به آرامی فین کنید؛ و همین کار را برای طرف دیگر بینی تکرار کنید.

 

مایعات فراوان بنوشید

در طول روز مایعات زیادی اعم از نوشیدنی های گرم و سرد بنوشید. این کار باعث رقیق شدن موکوس و جریان روان آن می شود. نوشیدن چای های گیاهی مانند چای رازیانه به حرکت روان موکوس کمک می کند.

 

با مصرف قرص های ضد احتقان٬ گرفتگی سینوس را بر طرف کنید

بهترین دارو برای خشک کردن سینوس ها قرص های ضد احتقان است. این قرص ها رگ های خونی را منقبض می کنند و باعث عبور راحت تر هوا از بینی می شوند و فشار را کاهش می دهند. اگر در اثر عفونت دچار گرفتگی های سینوسی شدید٬ از مصرف داروهای آنتی هیستامین  خودداری کنید زیرا که  این داروها ترشحات بینی شما را خشک می کنند و ممکن است باعث انسداد بیشتر شوند.

 

از اسپری های استنشاقی به ندرت استفاده کنید

استفاده کم از اسپری های بینی خوب هستند اما استفاده متناوب از آنها بیماری را طولانی و یا تشدید می کند و متخصصان می گویند که در بهبود بیماری تاثیر معکوس دارند.

این اسپری ها در ابتدا موکوس (پوشش مخاطی بینی) را منقبض و جمع می کنند اما پس از استفاده مداوم موکوس به حالت اولیه خود برگشته و حتی بیش از پیش متورم می شود. پس از توقف استفاده از این اسپری ها چندین هفته طول می شکد تا تورم فروکش کند.

 

ورزش کنید

ورزش می تواند باعث تسکین سینوزیت شود زیرا که باعث آزاد شدن آدرنالین می شود. آدرنالین رگ های خونی را منقبض می کند در نتیجه تورم سینوس ها کاهش می یابد.

 

سینوس های دردناک را فشار دهید

مالش سینوس های دردناک باعث رسیدن خون تازه به ناحیه مورد نظر می شود و اثر تسکین دهنده دارد. انگشتان شست را محکم به دو طرف بینی فشار دهید و ۱۵ تا ۳۰ ثانیه نگه دارید. این کار را مجددا تکرار کنید.

 

گرمای مرطوب٬ تسکین دهنده درد

استفاده از گرمای مرطوب روی سینوس های دردناک راه ساده ای برای تسکین درد آنهاست. یک حوله گرم را روی چشم ها و گونه های خود بگذارید و آنقدر نگه دارید تا احساس کنید درد فروکش کرده است. ممکن است چند دقیقه طول بکشد.

 

چه زمانی خود درمانی کافیست و باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر ظرف ۳ تا ۴ روز به درمان خود پرداختید و هنوز دچار گرفتگی٬ فشار و درد در ناحیه سینوس ها هستید باید برای تخلیه و از بین بردن عفونت  به پزشک مراجعه کنید وگرنه سینوزیت شما وخیم تر می شود.

شاید نیاز باشد آنتی بیوتیک مصرف کنید و حتی در صورت عدم درمان با آنتی بیوتیک ممکن است به جراحی نیاز داشته باشید. دکتر متخصص گوش و حلق و بینی از سینوس های شما عکس می گیرد و علت احتقان آن را مشخص می کند. عفونت ویروسی٬ پولیپ بینی٬ آلرژی و یا حساسیت به داروهایی از قبیل قرص های ضد بارداری و آسپرین می تواند علت احتقان سینوس ها باشد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی